Om oss

Det startet i 1968

Det er ikke lenge siden Thor Fagerthun gikk av. Og fra 1968 og helt frem til han fylte åtti år var han for familiebedriften Fagerthun Bil AS på Ankenes.

– Den første bilen solgte jeg i 1963. Det var en Hillman Super Minx, forteller han.

I 1968 startet han som daglig leder for Fagerthun A/S – og solgte amerikanske Rambler og britiske Hillman. Bilforretningen lå i Dronningens gate.

– Men vi valgte å innstille selskapet etter noen år. I stedet åpnet vi i 1968 Shell- stasjonen på Ankenes. Da begynte vi å selge Mazda. Japanske bilmerker var noe helt nytt i Norge. Noen kalte disse bilene «riskokere» og «Hiroshima-knallerter», men det var gode biler, forteller Thor Fagerthun.

Å drive bilforretning fra en bensinstasjon var ikke helt uproblematisk.

En gang kom lensmannen.

– Han fortalte at jeg var anmeldt til politiet for å ha solgt biler etter klokka fem om ettermiddagen. Lensmannen syntes det hele var litt problematisk siden han selv hadde kjøpt bil hos oss etter klokka fem. Anmeldelsen ble henlagt, forteller bilforhandleren.

Den gangen var handelsnæringen regulert av temmelig rigide åpningstids- bestemmelser. Forretninger måtte lukke dørene klokka fem på hverdager og klokka ett på lørdager.

– Bensinstasjonene kunne ha lenger åpent, men fikk bare lov til å selge det
som holdt liv i en bil – bensin, olje, bremsevæske, vinduspussere og så videre. Det som kunne holde liv i et menneske, var forbudt å selge, legger han til.

Men Thor Fagerthun hadde ikke bare lyst til å selge bensin og tilhørende produkter. Han hadde lyst å selge biler. 80-åringen husker godt det som skjedde da han var i møte med rådmannen i Narvik. Han ønsket å bygge et bilanlegg der den nedlagte Charmösfabrikken hadde hatt sine lokaler, like innenfor idrettsbanen på Fagernes.

– Jeg ville kjøpe tomta og skulle søke om byggetillatelse. Det ble nei. Jeg husker godt hva rådmannen sa da jeg snakket om nye arbeidsplasser i byen. «Vi har ikke be- hov for flere arbeidsplasser i Narvik. Vi har nok med Jernbanen og LKAB». Dette har jeg sørget for å fortelle til alle politikere som har kjøpt bil hos meg opp gjennom årene, forteller Thor Fagerthun.

Fagerthun Bil valgte å kjøpe den gamle tyskbrakka med fem – seks leiligheter som lå bak Shell-stasjonen på Ankenes. Den ble revet og i 1977 flyttet bilforhandleren inn i sitt nye bilanlegg der. Samtidig flyttet Thor Fagerthuns tvillingbror, Svein, til Narvik.

Han ble medeier og salgssjef i selskapet.

– I motsetning til meg ble han pensjonist da han ble gammel nok.

I dag er det sønnene til Svein, Trond og Frode, samt min datter Thorill som driver firmaet videre. De har alle aksjene.

I dag er Fagerthun Bil merkeforhandler for Mazda, Hyundai, Suzuki, Isuzu og Maxus.

– Det var jo Mazda det egentlig begynte med. På det meste hadde vi 37 prosents markedsandel i Narvik registreringsdistrikt med Mazda. Dette var den høyeste markedsandelen blant de norske Mazda-forhandlerne.

Toppåret vårt var 1981 – da solgte vi 294 nye Mazda. Da fikk vi levert 100 nye biler med bilbåt til kai i Narvik. Vi måtte nesten stable dem rundt på anlegget for å få plass til alle. Dette året var Mazda den mest solgte bil i Norge, sier han. Merket har vært på salgstoppen flere ganger de senere år.

 

Go to top of page

På denne siden bruker vi informasjonskapsler (cookies) og andre teknologier for å tilby deg så hyggelig brukeropplevelse som mulig. Du kan lese mer om dette under våre personvernvilkår. Ved å klikke på "Godta", samtykker du i bruken av slike teknologier.